Ett eget rum

februari 21, 2010

Kinesiska krigare på väg till Sverige

Filed under: Kultur och konst (muséer mm) — klotho @ 10:58

Den 28 augusti öppnar Östasiatiska muséet en utställning i (tidigare) hemliga bergrum under Skeppsholmen. Där kommer delar av den kinesiska terrakottaarmén att visas fram till den 16 januari 2011. Biljetter har redan börjat säljas så jag antar att de räknar med anstormning.

Terrakottaarmén består av uppåt 8000 soldater och den uppfördes på order av kejsare Qin Shi Huangdi, som regerade från 246 till 210 f Kr. De skapades för att vakta hans grav i närheten av Xian, och cirka 700 000 arbetare ägnade nästan fyrtio år åt att färdigställa armén där alla soldater har individuella ansiktsuttryck. Terrakottafigurerna är av naturlig storlek och blev naturligtvis ett arkeologiskt fynd  i världsklass då de upptäcktes i mitten av 1970-talet.

Jag såg utställningen i Düsseldorf, i den gamla postterminalen vid Hauptbahnhof och det var en fascinerande upplevelse att vandra omkring och titta på dessa mästerverk i lera. Det är såpass många föremål, soldater, som är med i utställningen att man får en gnutta känsla för hur det ser ut i Xian och jag blev helt överväldigad. Utställningen under jord i Stockholm kan verkligen rekommenderas och jag är faktiskt sugen på att se den igen.

Min egen soldat verkar trivas mellan böcker om Berlin och Italien. Jag hade gärna köpt på mig en större figur, men tyvärr var det cash only som gällde så syrran och jag skrapade ihop till denna.

1 kommentar »

  1. This article provides clear idea designed for the new visitors of blogging, that really how to
    do blogging.

    Kommentar av iphone repair — maj 16, 2013 @ 21:57 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

