Ett eget rum

februari 27, 2010

Bright star

Filed under: Böcker,Författare,Film — klotho @ 21:45

Så lätt det är att bli övertalad, ringde A för att prata bort en stund men fick kasta mig iväg för hinna till filmen hon och H skulle se. Jag hann sätta mig ner innan filmen började men det berodde på att biopersonalen väntade in mig med ett par minuter (filmen går på Hagabion, inte SF). Vi såg Bright Star av Jane Campion som handlar om de tre sista åren i Keats liv och hans förälskelse i grannflickan Fanny. Jag hade siktat in mig på att se den när den kom (i december) men de tankarna försvann i det allmänna bruset. Jag är dock väldigt glad över att jag kom iväg och såg den, jag gillar dessutom att se filmer på bio, hellre än i hemmasoffan.

Bright star handlar alltså om John Keats, en då inte speciellt uppskattad poet och fattig som en kyrkråtta med kass hälsa. Jane Campion har baserat sin film på Andrew Motions biografi Keats och fastnade för bl a kärleksbreven som Keats utväxlade med ”grannflickan” Fanny. Jag hade en svag aning om att filmen var ganska lång när jag damp ner i biostolen (och det var den sex minuter från två timmar) men den kändes inte lång när man såg filmen utan jag njöt av praktiskt taget varje bildruta. Jane Campion har gjort en storslagen film som visar de små nyanserna, det är kärlek och förtvivlan men aldrig överspelande dramatik, jag vill nog kalla filmen för en ömsint berättelse.

Det är en också en passionerad film om unga människors bristande möjligheter i ett 1820-tals England där pengar spelar så stor betydelse för ens möjligheter på den äktenskapliga marknaden i flera skikt av det brittiska samhället. Keats  (Ben Whishaw) bor hos sin vän och poetkollega Charles Brown (Paul Schneider) och in i deras liv inträder Fanny Brawne (Abbie Cornish), en ung och spotsk kvinna som designar sina egna kläder och har svar på tal och bangar inte heller för att ge framförallt Brown rejält på nöten. Brown uppskattar inte det intresse som uppstår mellan Keats och Brawne utan gör sitt bästa för att så split mellan dem, dock utan att lyckas väl. Som man kan begripa så slutar den inte lyckligt eftersom Keats dör, bara 25 år gammal, men även med den insikten så är den en ljuvligt välspelad film som är både romantisk och rolig och vardaglig sin beskrivning där privatliv var något sällsynt. Fokus ligger mestadels på Fanny och hennes liv och syn på det och Abbie Cornish är fantastiskt bra i rollen som den självständiga och praktiskt lagda och även sanslöst förälskade Fanny. Ben Whishaws Keats är ömsint, romantisk och skör och perfekt komplement till sin älskade.

A och jag konstaterade att det är närmare tjugo år sedan vi läste Keats och jag hade en svag vurm för honom även innan litt vet-studierna och äger bl a en fin grön bok med snirkligt guldmönster där han, Byron och Shelley finns representerade. Det var ett av de köp som jag gjorde för att ta mig ur en engelsk bokklubb som lockade mig med fantastiska premier och sedemera dyra böcker. Vad jag minns från litt vetar-studierna är väl Ode till en grekisk urna.

Andrew Motions biografi över Keats

Vill man inte läsa den så kan man nöja sig med brev och dikter i nedan verk av Keats och Jane Campion (undrar hur de diskuterade urvalet🙂

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

