Ett eget rum

februari 27, 2010

Den första av åtta*: Konsert med Amanda Jenssen

Filed under: Musik — klotho @ 20:46

Mycket otippat blev årets första konsert Amanda Jenssen och hennes Happyland-turné. Jag är väldigt glad att A både erbjöd mig  en biljett och dessutom övertalade mig att ta följa med. Mina bristande insikter i Idol-tävlingar och svensk musikindustri har gjort att Amanda Jenssen är ett namn som jag på sin höjd känner igen från Aftonbladets sidor medan hennes musikstil varit okänd för mig.

Det var en väldigt bra konsert i Brew house** i Göteborg i torsdags och Amanda har en helt otrolig musikalisk mognad och egensinnig stil som hon måste vara i princip ensam om i sin åldersgrupp (och även andra) i Sverige och som jag antagligen är den sista i Sverige att upptäcka. Ägnade mig åt lite googlande eller snarare surfande på youtube och fick så se hennes framträdande för biljett till Idol med Elvislåten I’t alright Mama och redan där var hon outstanding.

Nu har jag lagt upp hennes två skivor på min önskelista, men tänker dock inte titta på Idol i fortsättningen heller (och ja, jag har sett programmet. M2 betade sig igenom en veckas repriser när jag hälsade på henne i höstas och då fick jag en OD som fortfarande räcker). Jag får helt enkelt upptäcka nya artister så här i efterhand när ”alla” redan känner till dem och har åsikter.

*=Har ju höjt ribban på 2010 års nyårslöfte, minst åtta konserter skall avnjutas under året.

**= Brew house behöver jobba på sin service, 4 personer i garderoben när 500 personer vill ha sina kläder, varav åtminstone en var en rookie. Av någon outgrundlig anledning så lade jag mitt bricknummer på minnet och det visade sig bli en nödvändighet. Först vid tredje försöket fick jag MIN jacka och då var både jag och de som stod efter mig i kön rejält nervösa.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

