Ett eget rum

mars 1, 2010

Köpstopp i mars månad

Filed under: Köpstopp,Shopping — klotho @ 21:19

Efter att ha läst en artikel om en kvinna som sparade 10 000 kronor i månaden när hon införde köpstopp så började tankarna virvla lite extra i skallen. Nu spenderar jag inte 10 000 kronor i månaden (utöver hyra, el, telefon, bil, mat etc) så det kommer jag aldrig att spara, men jag ska trots allt punga ut med nya sommardäck när det är dags för däckbyte så om jag kan spara ihop några kronor extra genom att hålla efter mig själv strängt under mars månad så är ju det inte fel.

Bokrean är ju februari så det klarade jag, slängde dessutom in en extra beställning igår (sista dagen i februari), beställde nya hudvårdsprodukter i fredags och i lördags kostade jag på mig två inredningstidningar (eftersom jag hade filmfestivalbiljetter kvar där man får 20 kronors rabatt per tidning och de gällde t  om sista februari).

Nu behöver jag alltså inte köpa något annat än mat i mars. Biobesök ingår inte i köpstoppet (skall investera i rabattkort på SF), däremot ska jag begränsa ”fika på stan” till ”kaffe på stan” och det blir inga månadstidningar eller något ”extra litet”. När jag berättade detta för M1 sade hon bara två ord: ”För kassabok”. Det har hon nämligen gjort sedan någon gång på 80-talet. Jag har också fört kassabok, rätt många böcker, men brukar sällan klara av att vara ordentlig mer än sex veckor. Denna mars månad blir en test. Det är ju trots allt bara 31 dagar som jag behöver härda ut. Jag försöker plocka fram det modesta draget i min karaktär.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ”bokföra” det här, ska jag skriva upp de inköp som inte blev av bara för att jag lovat mig själv att låta bli? Eller ser jag bara högen med pengar som jag kommer att ha kvar i slutet av månaden? Eller ja, det sistnämnda tror inte ens jag på.

2 kommentarer »

  1. Hej
    Du undrar hur du ska bokföra … Kolla på vår sajt. Där kan du göra en budget som inkluderar allt du VILL köpa. Och sedan föra kassabok över det du MÅSTE köpa. Och sedan jämföra och se hur mycket du sparade.
    Prova …
    Ha´re/Hans

    Kommentar av Hans — mars 2, 2010 @ 16:37 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

