Ett eget rum

mars 8, 2010

Tematrio – gamla svenskar

Filed under: Författare,Tematrio — klotho @ 20:19

Jag hänger på Lyrans tematrio, för första gången sen i höstas. Temat för den här måndagen är ”gamla svenskar” och då är ju frågan om hur gamla svenskarna skall vara? Ett flertal av mina favoriter är redan tagna s a s (Flickan i frack, Selma Lagerlöf, skulle iofs kunna tänka mig Hans nådes tid som jag är svag för). Jag väljer dock tre svenskor  (det är ju trots allt 8 mars) som alla haft stor betydelse för mitt läsande och min bildning skulle jag vilja påstå, de har triggat min nyfikenhet. Jag kompenserar ungdomligheten av de två sistnämnda med den första.

1. Anna-Maria Lenngren upptäckte jag faktiskt via skolan och svenskundervisningen, tyvärr så gick det inte att hitta någon bok med enbart Lenngrens texter men min gammelmoster förbarmade sig över mig och inköpte Svensk dikt åt mig i födelsedagspresent och jag fick nöja mig med de fåtal sidor som hon finns representerad i boken med givetvis ”Några ord till min  k. dotter, i fall jag hade någon”. Jag gillar den syrliga tonen som hon har i sina texter och den humor som finns där.

2 Barbro Alving,Bang” med svenska folket blev en annan upptäckt. Nu kommer jag inte längre ihåg när och hur, men förtjust blev jag. Hennes dagböcker, de fyra delarna Personligt är vällästa. Det grämer mig fortfarande att jag missade filmen om henne.

3 Birgitta Stenberg och hennes trilogi av självbiografiska böcker Kärlek i Europa, Apelsinmannen och Spanska trappan läses numera med försiktigt för mina gamla pocketutgåvor är tunnslitna. Böckerna läste jag första gången i tonåren och som det försiktiga harhjärta jag var, blev jag helt fascinerad över denna i mitt tycke våldsamt modiga kvinna.

En mycket lyckad födelsedagspresent som G gav mig för många år sedan var en författarfrukost på Blå stället med Birgitta Stenberg, just på min födelsedag. Jag gick fram med mina pocketböcker och de är numera signerade.

7 kommentarer »

  1. Åh, jag lärde också känna Lenngren genom skolan. Hennes dikter finns lite här och där i antologier härhemma, och jag är också mycket förtjust i humorn. Det hade varit väldigt intressant att träffa henne, tror jag (det är inte alla författare som jag tänker så om!)

    Bang har jag bara läst korta texter av, och hört på radio och så där. Skulle man tycka om dagböckerna, tror du?

    Jag har bara läst en bok av Stenberg, och inte blivit överförtjust, men det var kanske fel bok. Däremot lyssnade jag på en jättelång radioinspelning av henne en gång i somras när jag stod och kokade pasta på en mycket dålig kokplatta på en camping i Gränna. Jag tror det var radio Jönköping (borde det väl vara i de trakterna?) som hade nåt eget slags sommarprogram. Väldigt intressant var det i alla fall (jag lyssnade i säkert 45 minuter – så dåliga kokplattor fanns det där!)

    Kommentar av Vixxtoria — mars 8, 2010 @ 20:28 | Svara

    • Jag hoppas på att Lenngren verkligen var så syrlig som hon framstår, vill minnas att jag läst någon analys att ”det var hon minsann inte alls”. Jag skulle hemskt gärna velat träffa Bang, gillar verkligen hennes litterära stil och intellekt. Jag gillar dagböckerna, det känns privat (även om det är sållat från det mest privata) och det är roligt att följa henne genom åren och utvecklingen. Vad som utmärker de första två damerna är just deras förmåga att handskas med språket. Har en helt underbar anekdot som finns med i någon samlingsvolym, när Bang på ålderns höst drabbas av afasi och får lära sig prata på nytt och inte kommer på vad kyckling heter, men till slut får fram ordet liten höna.

      Jag har försökt läsa en del av Stenbergs andra böcker, men har aldrig läst klart dem. Det är kanske det självbiografiska jag är ute efter, plus det faktum att jag var högstadieelev när jag läste henne första gången. Det är nog så viktigt för ”stora läsupplevelser”, i vilken fas i livet man själv befinner sig i. När det gäller Stenberg så är jag nog mer fascinerad över det destruktiva i hennes beteende. Vet inte om jag skulle våga träffa henne däremot, tror jag skulle göra en blek figur inför henne.

      Kommentar av klotho — mars 8, 2010 @ 20:55 | Svara

      • Jag skulle nog inte bli så förvånad om Lenngren inte var syrlig om man mötte henne lajv. Jag föreställer mig henne som någon med vass penna, men mycket god iakttagelseförmåga, väldigt klok, och någon som man kunde lätta sitt hjärta för och få goda råd av (av någon anledning tänker jag mig henne ungefär som Miss Marple, men medelålders, distinkt gråklädd, med lätt rondör, men ganska lång).

        Jag är väldigt nyfiken på Bang; jag har ingen riktig relation till henne, men hon är ju legendarisk. Någon som det refereras till så där svepande, trots att det numera finns en massa människor i min ålder som inte har några egna minnen av henne.

        Jag förstår att man kan fascineras av Stenberg om man faller för det destruktiva. Det är just det draget jag inte gillar hos henne (eller hos andra författare). Jag har svårt att känna igen mig i det (och det är ju förstås positivt), men en del konstnärer (av diverse slag) lyckas ändå få mig intresserad och imponerad. Men då måste de nog vara ännu vassare än de Stenberg-texter jag har läst (oj, jag har så höga krav, så). (Nu blev det visst lite mycket parenteser här.)

        Kommentar av Vixxtoria — mars 8, 2010 @ 21:03

      • Tja, jag är själv en missbrukare av paranteser…och det är ett missbruk som det är svårt att ta sig ur, framförallt för att jag gillar dem.

        Jag har också bilden av en lång Lenngren, fast mer åt det magerlagda hållet och med en relativt vass näsa. Jag kan inte minnas när jag ”träffade på” Bang första gången men tror att det måste varit någon gång under gymnasieåren eller t o m ännu tidigare? Misstänker att det var via dottern Ruffa och någon veckotidning som mamma prenumererade på. Jag kommer nämligen ihåg att hon dog 1987 när jag var 18 år. Ska testa detta på mina kollegor imorgon, om de känner till henne. De är några år äldre än vad jag är.

        Jag hade en dragning åt det destruktiva i tonåren, dock inte eget praktiserande utan genom andras upplevelser aka läsning. Nu är det inget som tilltalar mig längre, men fortfarande är det något speciellt med Stenbergs trilogi.

        Kommentar av klotho — mars 8, 2010 @ 21:27

      • Äsch, ”missbruk” av parenteser behöver man väl inte kalla det. De är väldigt användbara som sagt.

        och RUFFA heter hon ju! Jo, det är också min första erfarenhet av Bang (Ruffa skrev typ alltid om sin mamma, och jag undrar om det inte t o m stod under hennes namn att hon var dotter till B.A.N.G. ). Jag skulle tippa på Hemmets veckotidning (eller möjligen möjligen Året runt), för det var den som valsade runt i halvårsbuntar från familj till familj i min släkt (vi brukade få tidningar som var ungefär 12-18 månader gamla, där alla korsord var lösta och de bästa recepten urklippta.) Klippdockorna var dock kvar till min glädje.

        Kommentar av Vixxtoria — mars 8, 2010 @ 21:43

      • Att jag inte har riktigt koll heller beror på att min mamma var/är inblandad i ett triangelbyte av diverse veckotidningar och jag klarar inte riktigt av att hålla isär dem även om de har lite snabbare förlopp på kanske 8-10 veckor.

        Kommentar av klotho — mars 9, 2010 @ 07:53

  2. Jag gillar alla 3 – Bang framförallt. Det jag framförallt minns är hennes radioröst. Det hör till min barndom. Distinkt! Jag tror man kan lyssna till henne på SR:s hemsida.

    Jag har just läst att fru Lenngren med tiden blev luttrad och mer konservativ – men hon var ju hela livet ytterst välformulerad.

    Kommentar av lustigkulle — mars 8, 2010 @ 21:25 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

