Ett eget rum

mars 9, 2010

Apropå Lenngren och Bang och visdomsord till döttrar

Filed under: Böcker,Citat — klotho @ 07:57

Ur Personligt av Barbro Alving:

17.1 1955

Är uppryckt efter en svår downperiod, men med förvånansvärt hygglig fasad utåt. Hade inne de två Hamburgartiklarna igår och förrgår, som en sorts bekräftelse att ännu kan jag göra fantomlyftningar från brunnens botten.

Kaffe med Ruffa i morse. Hon har aldrig varit så harmonisk och helt enkelt förtjusande som nu, mot mig inte minst. Sa att hon kanske skulle till Värmlands nation i Uppsala på lördag. Jag sa att i så fall måste du för en gångs skull lova en sak, att inte tära en droppe alkohol, det kan bli småsupigt på nationer. Hon sa: Jag tycker om när Mamma vill ha ett sånt löfte, att det är lite strängt. Jag kommer att säga att nej, jag har lovat min Mamma!!

4 kommentarer »

  1. Se där! Mer Ruffa. Hette hon så i verkligheten? (Jag har faktiskt alltid tyckt att det låter som en hund.)

    Kommentar av Vixxtoria — mars 9, 2010 @ 23:24 | Svara

    • Döpt till Maud Fanny. Har för mig att det finns någon förklaring/historia till Ruffa, men det ligger isåfall djupt begravt i min skalle.

      Kommentar av klotho — mars 10, 2010 @ 07:41 | Svara

  2. Underbart!
    Och Ruffa lever, i alla fall pratade hon på Kafé Pilgatan i Umeå förra året. (Som jag missade.)

    Kommentar av snowflake — mars 11, 2010 @ 09:40 | Svara

    • Att gå i Bangs fotspår som journalist kan inte ha varit lätt. Jag läste någonstans att Ruffa sagt att det tog henne trettio år att ”frigöra sig från arvet från Bang” (kommer inte exakt ihåg hur hon formulerade sig). Det jag kommer ihåg från mammas veckotidningar är att hon skrev små kåserier om framförallt barnbarnen.

      Kommentar av klotho — mars 11, 2010 @ 13:37 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

