Ett eget rum

mars 22, 2010

Att undvika att stjäla ett barn

Filed under: Samhället i stort och smått — klotho @ 22:08

Min syster ringde mig idag och förde på tal hur jag skall undvika att bli anklagad för att stjäla ett barn när jag och systersonen på tolv år far till London i maj. En kollega till henne och tillika mormor blev stoppad i tullen i England med sitt barnbarn och det tog ett bra tag innan de till slut blev insläppta. Hon blev misstänkt för barnarövande. När jag nämnde det för mina kollegor på jobbet så svarade en med en bekant som hade med sig verifierat intyg på att hon var släkt med de barnbarn hon reste till USA med.

Nu är ju England ett medvetet land och tittar efter terrorister och annat pack (dit jag möjligtvis kan räknas in…).  Systerson och jag delar varken efternamn eller utseende/färger utan endast en faiblesse för bokläsning, tror dock inte att det går att hävda genetiskt påbrå inför misstänksamma tullare. Syster hade dock fått tips om att begära ut personbevis med familjebevis så jag ringde skattemyndigheten för att fixa detta. Tråkigt nog så ingår inte syskon i ens personbevis men efter en diskussion med en sympatisk handläggare så har jag nu beställt ett personbevis för mamma (där finns syster och jag med) samt ett personbevis på min syster (där systersöner finns angivna). Som grädde på moset ska vi försöka formulera oss på några rader som syster och svåger (med ytterligare ett annat efternam) skriver på och så har jag föreslagit att vi skall ta kopia på deras pass med namnteckningarna med. Låt oss hoppas att de släpper in moster och systerson under de ynka dagar vi planerat att förlusta oss i den engelska huvudstaden.

4 kommentarer »

  1. Oj, jag bor ju i England, och nog har jag fått ta mig skorna (t o m öppna sandaler!) både en och två gånger på väg mellan gamla och nya hemlandet, men det du berättar har alldeles gått mig förbi.

    Kommentar av nilla|utanpunkt — mars 23, 2010 @ 01:50 | Svara

    • Tja, det är nytt för mig också, och vi kanske överreagerar men med scoutdevisen ”alltid redo” så borde vi kunna ta oss in i landet.🙂

      Kommentar av klotho — mars 23, 2010 @ 09:16 | Svara

  2. Men hjälp! Jag har aldrig hört talas om något sånt här! Snacka om att krångla till livet för tusentals alldeles vanliga resenärer. Hur gör man med föräldrar som inte har samma efternamn som sina barn, kan man undra (jag och dottern har inte samma, till exempel)? Det är ju bra att man tar kidnappning av barn på allvar, men man skulle ju trots allt tänka sig att det borde föreligga en anmälan om bortrövande av det aktuella barnet (eller något aktuellt liknande barn i alla fall) innan man börjar misstänka folk för att kidnappa barn.

    Hoppas ni får en riktigt trevlig vistelse i England i alla fall, och inte bara sitter och läser hela tiden utan ser er omkring också!

    Kommentar av Vixxtoria — mars 26, 2010 @ 09:43 | Svara

    • Jag hoppas givetvis att det inte kommer att bli något ifrågasättande och det kanske mest handlar om mindre barn, men när nu framförallt syrran fick exempel på vad som kan hända så vill vi givetvis täppa till alla problem som kan uppstå. Nu finns det inte tillstymmelse till likhet mellan systerson och moster i det här fallet så om vi blir ifrågasatta så känns det bra med dokumentation av släktskapen.🙂

      Läsandet får ske på flygplan och möjligtvis på resan till och från flygplatsen, låter kanske diktatoriskt med jag tror nog att övrigt tid kommer att ägnas åt att utforska London (hur långt man nu hinner på två dagar, men det är väl att betrakta som en aperitif)

      Kommentar av klotho — mars 28, 2010 @ 21:10 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

