Ett eget rum

mars 22, 2010

Tematrio – poesi

Filed under: Böcker,Författare,Tematrio — klotho @ 20:47

Lyrans tema denna vecka är lyrik, favoritpoet och/eller favoritpoem. Jag är en periodare när det gäller att läsa poesi, och generellt sett väldigt dålig på nyare poeter. Bob Hansson är nog den mest moderna poet jag läst, som jag kommer ihåg namnet på och som finns i min bokhylla.

Haiku är en häftig variant av poesi som jag också gillar, inte heller den direkt modern. En gång i tiden kunde jag också räkna versfötter men jag har förträngt det mesta av den kunskapen.

Nedan kommer tre dikter som jag tycker otroligt mycket om och där jag också gillar poeterna skarpt. Jag är väldigt tacksam över att Nobelkommittén gav Wislawa Szymborska Nobelpriset i litteratur för jag hade troligtvis inte upptäckt henne annars. Hon blev en omedelbar favorit och jag har försökt få tag på och läst det mesta som givits ut på svenska. En charmerande bok är Bredvidläsning (tror den heter så) där hon skriver om de böcker som aldrig hamnar på tidningarnas kultursidor, utan blir kvar i korgarna hos journalisterna för att sedan försvinna ut från redaktionerna utan synbara spår.

1 Tre högst besynnerliga ord

Medan jag säger ordet Framtid

blir första stavelsen förfluten.

Medan jag säger ordet Tystnad

bryter jag den.

Medan jag säger ordet Ingenting

skapar jag någonting som inte ryms i något intet.

ur Nära ögat av Wislawa Szymborska


2. Måltid

Får jag bjuda på en måltid?

Först

gryningsblå soppa kokt på violer

Sen

upptinade fotspår efter ett rådjur

och en sallad gjord på snödroppshuvuden

Till dessert

en månskiva gul som honung

och len i smaken som en melon

Vinet?

Naturligtvis

samma vin till alla rätter:

en nyss frigiven källas vattenglädje.

ur Höstens stjärnor av Maria Wine

En av de vackraste dikter jag vet och som funnits med mig i åratal

3.

Säg till om jag stör,

sa han när han steg in,

så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,

svarade jag,

du rubbar hela min existens.

Välkommen,

ur Sånger om Kärlek av Eeva Kilpi.

Jag var tonåring när den dikten drabbade mig, ja faktiskt drabbade mig.

Den är fortfarande magisk i sin förtrollande enkelhet som med så få ord

skapar en sådan passion.

Jag kan visserligen bli besatt av prosa, men inte alls på samma brännbara och ibland sårbara sätt som en dikt kan gripa tag i en. Hur många har inte sett och framförallt lyssnat till Audens underbara kärleksdikt i Fyra bröllop och en begravning. Utan den dikten hade filmen varit ännu en romantisk komedi utan någon stadga, men denna lysande uppläsning och brännande ord ger filmen en extra dimension:

—-

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

Egentligen tycker jag nog att poesi skall reciteras högt, kanske mumlas tyst om man inte vill betraktas som en galning i större sällskap. Nu är jag visserligen svag för högläsning av alla de sorter så länge det är bra gjort (även om jag ännu inte lyssnar på talböcker trots att jag har två i min ägo). När jag läste litt vet så tog vår lärare med sig en gammal lp-skiva där T S Eliot själv läste The Waste Land och det var lite magiskt att lyssna på hans röst och hans ord.  En riktig kulturskatt.

7 kommentarer »

  1. Underbara strofer – jag faller direkt för Kilpi. Szymborska kittlar, och har gjort ett tag, måste börja läsa henne! VIlken diktsamling rekommenderar du som introduktion?

    Kommentar av nilla|utanpunkt — mars 23, 2010 @ 01:41 | Svara

    • Nära ögat! Sen finns Dikter 1945-2002 och Bredvidläsning som jag nämnde i texten. Det är alltså texter/kåserier om uddaböcker som aldrig blev recenserade i dagstidningar eller åtminstone den som Szymborska skriver recensioner åt.

      Kommentar av klotho — mars 23, 2010 @ 09:32 | Svara

  2. It’s hard to find knowledgeable people for this topic, but you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks

    Kommentar av roofing company — mars 27, 2013 @ 07:12 | Svara

  3. Good day! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and
    tell you I genuinely enjoy reading your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums
    that deal with the same subjects? Thanks a lot!

    Kommentar av binary options brokers — april 10, 2013 @ 04:43 | Svara

  4. I have been exploring for a bit for any high quality articles or weblog posts in this kind of
    house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site.

    Reading this info So i am happy to convey that I’ve a very excellent uncanny feeling I discovered just what I needed. I such a lot surely will make certain to don?t forget this web site and provides it a look on a relentless basis.

    Kommentar av Andy's hedge trimming — maj 8, 2013 @ 11:00 | Svara

  5. I absolutely love your blog.. Very nice colors & theme. Did you build this site yourself?

    Please reply back as I’m looking to create my very own blog and would love to know where you got this from or exactly what the theme is called. Kudos!

    Kommentar av forex steam review — maj 17, 2013 @ 09:26 | Svara

  6. I don’t even know how I stopped up right here, but I believed this post was great. I do not realize who you might be but definitely you’re going to a well-known
    blogger when you aren’t already. Cheers!

    Kommentar av Www.Melonfish.Idv.Tw — maj 19, 2013 @ 00:22 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

