Ett eget rum

april 2, 2010

Fragments of Haiku

Filed under: Citat,Kultur och konst (muséer mm) — klotho @ 17:23

Fragments of Haiku av MariaManuela

För haiku oavsett språk gäller:
Den är inte sentimental
Den för samman naturbetraktelser med livets villkor
Den ska vara fåordig och undvika upprepningar
Den ska helst inte innehålla personliga pronomina
Den ska undvika alltför starka adjektiv
Den ska sträva efter att stimulera läsarens associationsförmåga

Formen bör underordnas det poetiska innehållet

från Svenska Haiku Sällskapet

2 kommentarer »

  1. Detta visste jag inte. Men att formen är hård var jag bekant med – en karg men vansinnigt vacker diktform.

    Kommentar av nilla|utanpunkt — april 6, 2010 @ 16:24 | Svara

    • Det var faktiskt nytt för mig också, jag gillar haiku men hade rätt ytliga kunskaper om diktformen insåg jag efter lite googlande.

      Kommentar av klotho — april 7, 2010 @ 22:11 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

