Ett eget rum

april 17, 2010

Jakten på en hemresa

Filed under: Blandat svammel,Utflykter — klotho @ 10:10

M1, en av mina bästa vänner befinner sig i London. Numera är det ofrivilligt eftersom deras hemresa var planerad till fredag den 16e. Ända sedan i torsdags har vi spånat alternativ via sms och i nuläget ser det ut som om de tar sig till Oostende via färjan från Dover och därefter vidare till Bryssel för att hitta tåg eller buss upp till Sverige.

Tänk vad naturen fortfarande kan ställa till det för människan! Och vad praktiskt det är med teknisk utveckling som mobiltelefoner och internet, men synd att de lade ner passagerarfärjan mellan Sverige och England.  M1 försökte kolla med DFDSTorline men eftersom det är en maxgräns på ca tio passagerare (eller snarare färre) beroende på antalet chaufförer som åker med så har de platserna snabbt bokats upp. De kom inte ens fram på telefon till dem.

Jag ringde deras resebyrå, Airtours, och fick till svar att de inte kan hjälpa till för det är force majeur, och det är klart att konsekvenserna av ett vulkanbrott inte tillhör det som vanligen påverkar resenärer.

SAS hade ordnat två bussar från Charles de Gaulle men det upptäckte jag för sent för att det skulle kunna vara ett alternativ för dem.

M1 var ute och reste när det var snökaos i Sverige i februari, då tog hemresan drygt tjugo timmar längre tid. Jag vet inte riktigt om hon skall ge sig ut på några fler resor den närmaste tiden… Fast först måste hon komma hem från England.

Jag misstänker att rätt många kommer att göra en tilläggsförsäkring på sina reseförsäkringar ett tag efter detta, jag funderar själv på det med tanke på att jag har en resa inbokad till just London den 6 maj.

1 kommentar »

  1. Usch, vilket elände. Extra kostnader, förlorad arbetstid, inkomst och inga resepengar tillbaka… Att Englandsfärjan försvann är riktigt tråkigt tycker jag, som utnyttjade den flera gånger. Jag är nästan helt övertygad om att det går bussar från Bryssel till Sverige. Försök annars med tåg/buss till Amsterdam, för därifrån går regelbundet bussar ända till Gbg.

    Själv ställer jag idag in en jobbresa eftersom inga flyg går, och jag är såååå tacksam att jag är hemma när jag tvingas ställa in, och att jag inte hunnit iväg och nu satt nånstans och inte kunde komma hem i stället. Men det är lite tråkigt att ha jobbat och jobbat över hela veckan för att förbereda sig för en konferens, och så kommer man inte iväg.

    Kommentar av Vixxtoria — april 17, 2010 @ 12:07 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

