Ett eget rum

juli 14, 2010

100 kvinnor

Filed under: Böcker,Författare,Läsning — klotho @ 19:52

Ett kort inhopp, för att jag inte kunde motstå listan jag hittade hos Bokstävlarna, som i sin tur fångat upp det från Lyran som spanat hos Emma. Jag påbörjade en 100-lista själv för bortåt ett år sedan, med bara kvinnliga svenska författare, men när jag letade upp den bland mina dokument så ser jag att jag stannat på 92. Kanske blir den klar någon gång, nästa år…

Fetstila tiel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa (har inte gjort det valet)
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött (har inte gjort det valet)
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

1. Adichie, Chimamanda Ngozi – En halv gul sol
2. Alfvén, Inger – Ur kackerlackors levnad
3. Allende, Isabel – Andarnas hus +
4. Angelou, Maya – Jag vet varför burfågeln sjunger*
5. Aronsson, Stina – Hitom himlen +x
6. Atwood, Margaret – Penelopiaden +
7. Axelsson, Majgull – Aprilhäxan +
8. Austen, Jane – Stolthet och fördom +
9. Barbery, Muriel – Igelkottens elegans +

10. Beecher Stowe, Harriet – Onkel Toms stuga
11. Benedictson, Victoria – Pengar +
12. Blixen, Karen – Min afrikanska farm
13. Boye, Karin – Kallocain x
14. Brantenberg, Gerd – Egalias döttrar +

15. Brontë, Anne – Agnes Grey
16. Brontë, Charlotte – Jane Eyre
17. Brontë, Emily – Svindlande höjder

18. Buck, Pearl – Den goda jorden +
19. Christie, Agatha – Tio små negerpojkar
20. Condé, Maryse – Desirada +
21. Djebar, Assia – Sultanbrudens skugga *
22. Duras, Marguerite – Älskaren +
23. Edelfeldt , Inger- Kamalas bok +

24. Ekman, Kerstin – Hunden
25. Eliot, George (Mary Ann Evans) – Middlemarch x
26. Emecheta, Buchi – Andra klassens medborgare
27. Fagerholm, Monika – Underbara kvinnor vid vatten x
28. Flygare-Carlén, Emilie – Rosen på Tistelön x
29. Fossum, Karin – Älskade Poona
30. Frame, Janet – En ängel vid mitt bord
31. Frank, Anne – Anne Franks dagbok
32. Fredriksson, Marianne – Simon och ekarna +
33. French, Marilyn – Kvinnorummet x
34. Gaskell, Elizabeth – Cranford
35. Gordimer, Nadine – Min sons historia x
36. Gripe, Maria – Tordyveln flyger i skymningen +
37. Highsmith, Patricia – En man med många talanger
38. Hodgson Burnett, Frances – En liten prinsessa +
39. Holst, Hanne-Vibeke – Min mosters migrän +

40. Hustvedt, Siri – Vad jag älskade
41. Isaksson, Ulla – De två saliga
42. Jansson, Tove – Pappan och havet
43. Jelinek, Elfride – Älskarinnorna
44. Johansson, Elsie – Glasfåglarna
45. Jones, Sadie – Den utstötte
46. Jong, Erica – Rädd att flyga x
47. Kandre, Mare – Aliide, Aliide
48. Kincaid, Jamaica – Annie John
49. Kleve, Stella (Malling, Mathilda) – Bertha Funke
50. von Krusenstjerna, Agnes – Den blå rullgardinen
51. Lagerlöf, Selma – Kejsarn av Portugallien
52. Lahiri, Jhumpa – Främmande jord x
53. Lessing, Doris – Den femte sanningen
54. Lidman, Sara – Lifsens rot
55. Linderborg, Åsa – Mig äger ingen
56. Lindgren, Astrid – Mio min Mio
57. Lispector, Clarice – Stjärnans ögonblick
58. Lugn, Kristina – Stulna juveler
59. Magorian, Michelle – Godnatt Mister Tom +
60. Malmsten, Bodil – Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån x
61. Martinson, Moa – Kvinnor och äppelträd
62. McCullough, Colleen – Törnfåglarna +
63. Mernissi, Fatima – Drömmar om frihet *
64. Mitchell, Margaret – Borta med vinden +
65. Montgomery, L M – Anne på Grönkulla +
66. Morante, Elsa – Historien x+
67. Morrison, Toni
– Älskade
68. Müller, Herta – Hjärtdjur
69. Munro, Alice – Kärlek, vänskap, hat x
70. Oates, Joyce Carol – Blonde
71. Oksanen, Sofi – Stalins kossor x
72. Olsson, Vibeke – Molnfri bombnatt x
73. Plath, Sylvia – Glaskupan x
74. Robinson, Marilynne – Gilead
75. Rowling, J K – Harry Potter-serien (fast inte hela serien)
76. Roy, Arudhati – De små tingens gud x
77. Sagan, Françoise – Ett moln på min himmel
78. Sandel, Cora – Alberte-serien +
79. Sapfo – Sapfo : dikter och fragment +

80. Sundström, Gun-Britt – Maken x
81. Szymborska, Wisława – Dikter 1945-2002 +
82. Shelley, Mary – Frankenstein

83. Shriver, Lionel – Vi måste prata om Kevin
84. Sittenfeld, Curtis – Presidentens hustru
85. Smith, Zadie – Om skönhet +x
86. Stenberg, Birgitta – Alla Vilda
87. Stridsberg, Sara – Drömfakulteten
88. Tan, Amy – Joy Luck Club
89. Tartt, Donna – Den hemliga historien +
90. Thorvall, Kerstin – När man skjuter arbetare
91. Trotzig, Birgitta – Dykungens dotter
92. Tyler, Anne – Ett amatöräktenskap
93. Ulitskaja, Ljudmila – En munter begravning +x
94. Undset, Sigrid – Kristin Lavransdotter + x
95. Wassmo, Herbjörg – Huset med den blinda glasverandan
96. Waters, Sarah – Främlingen i huset
97. Wells, Rebecca – Yaya flickornas gudomliga hemligheter
98. Winterson, Jeanette – Det finns annan frukt än apelsiner x
99. Woolf, Virginia – Mot fyren +x
100. Wägner, Elin – Pennskaftet +

Jag gillar listor, och när det gäller boklistor så är det roligt med de minnen som flaxar upp i min skalle. Vissa böcker minns jag väldigt tydligt, när jag läste dem och vad jag tyckte om den. Andra har jag mer vaga minnesbilder av. Jag läste t ex Borta med vinden när jag tolv år gammal var hemma och sjuk och bibliotekarien rekommenderade den när mamma frågade efter böcker till mig. Jag kan inte påstå att jag riktigt hängde med i hela berättelsen och jag gillade definitivt inte Scarlett. Virgina Woolfs essä Ett eget rum läste jag när jag var tjugo och jag fick i det närmaste en uppenbarelse och tjatade ihjäl mina vänner om den. Den goda jorden stod i mammas bokhylla och jag läste den på sommarlovet mellan sjuan och åttan. Törnfåglarna läste jag samtidigt som den visades på tv och jag valde bort åtminstone ett avsnitt då jag hellre läste boken än såg på tv-serien, jag satt i köket minns jag och syrran tyckte jag var knäpp. Inger Edelfeldt upptäckte jag när jag läste kvinnolitteratur på universitet och jag älskar hennes novellsamling I fiskens mage. Donna Tartts Den hemliga historien minns jag som överväldigande när jag läste den och blir lite matt när jag inser hur länge sedan det var (så ung jag var…).

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

