Ett eget rum

april 16, 2011

Kärleken är dödens motsats

Filed under: Böcker,Bokrecensioner — klotho @ 00:19

Årets bokrea skinnade mig sannerligen inte, för jag lyckades inte uppbåda någon större entusiasm för de böcker jag såg i katalog och på nätet. Två slumpvis upphittade pocketböcker på ICA Maxi blev inköpet (förutom några kok/bakböcker för halva rea-priset på Coop).  Se där, inte ens bokhandeln gynnade jag. Den ena boken är Världens lyckligaste folk av Lena Sundström (där jag läst ungefär en tredjedel) och den andra är Kärleken är dödens motsats av Roberto Saviano.

Jag var inte entusiastisk när jag tog mig an Gomorra, mest för att jag undrade hur en bok om Neapels maffia kan vara så bra som folk sade. Jag är inte så svag för ”maffiaböcker”, vare sig det är påhittat eller sanna berättelser, men hur det nu var så började jag läsa Gomorra och fastnade i den fullständigt. Nu har jag också läst den lilla, i bemärkelsen tunna boken (53 sidor ) om Maria, vars pojkvän och blivande make blivit dödad under sin placering i Afghanistan. Maria är sjutton år gammal och de hann inte gifta sig, Enzos utlandsplacering skulle göra det möjligt att fira bröllop, men istället för brudklänning blev det en änkas svarta klädsel för henne. Att ta värvning i armén och åka på utlandsuppdrag är ett vanligt alternativ för unga syditalienska män, ett snabbt sätt att få ihop en större summa pengar, under förutsättning att du inte blir dödad eller skadad.

Det är en berättelse om  kärlek utan lyckligt slut, där en ska leva vidare, men som ännu inte klarar av att släppa taget. Det är också ett inlägg i Savianos (ska man kalla det mission?) att synliggöra det den södra delen  av Italien, den fattiga kusinen som knappt får allmosor av den rika kusinen i norr. Där livet handlar om att överleva och valen baseras inte på möjligheter utan snarare om bristen på dem.

Saviano har ett vackert språk och kan konsten att förmedla bilder med sina ord; ”Maria tryckte Enzos brors hand så hårt att hennes naglar, långa och välvårdade som det anstår en kvinna som står i begrepp att gifta sig, skar in i hans handflata:” På dessa 53 sidor så möter man både Enzo och Maria, deras kärlek och resterna av den som vårdas ömt men också med besatthet av Maria. Saviano beskriver och försöker förstå Maria, hennes önskan att hålla kärleken till Enzo levande och på så sätt hålla honom vid liv. Kärleken är dödens motsats.

Kommentera »

Inga kommentarer ännu.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

