Ett eget rum

augusti 14, 2010

Att göra intryck – med första meningen

Filed under: Böcker — klotho @ 16:28

Den första anblicken eller första meningen skapar ibland precis det man vill få fram och ibland så stämmer det inte alls. Ett hem utan böcker, Snowflakes in rain, Butter tar ordet och Om böcker som jag hunnit läsa har gjort en lista på de första meningarna i tio böcker, svårt men kul. Jag blev inspirerad och har gjort en egen. Det ska vara favoritböcker och här är ett urval av mina favoriter med en någorlunda vettig första mening. Några lite lättare och andra aningen svårare.

(uppdaterad i fetstil där rätt svar angetts) (lägger även till några ledtrådar)

1 Kvällen innan Richard Mayhew for till London hade han inte särskilt roligt. (Denna klarade Bokstävlarna)

2 Folk säger (fast det låter osannolikt) att historien först berättades av Eduardo, den yngre av bröderna Nelson, vid likvakan över den äldre brodern Cristián, som dog en naturlig död i distriktet Morón en bit in på artonhundranittiotalet. (Till yrket bibliotekarie och drabbad av en fasansfull sjukdom för en bokläsare)

3 Helga Trefaldighet slog åtta, och Domkyrkan följde efter med tyngre slag. (Skriven ca hundra år efter den utspelar sig, svensk kvinna på jakt efter litterära dokument och hemligt kvinnosällskap) (Rätt svar från Vixxtoria)

4 Det började knarra i den äktenskapliga sängen ovanför mej. (Chockerande på sin tid, dock fortsätter denna svenska författarinna att chockera trots sin relativt höga ålder, aktuell med ny bok)

5 Dörren till röksalongen stod öppen och dimman från Atlanten trängde in. (Engelsman född i Indien, är bl a berömd för sina 6 frågor som han skrev i en dikt)

6 Stormen på Adriatiska havet  i slutet av fastan år 775 är minnesvärd på flera sätt. (Svensk man som fick dela på Nobelpriset) (Ingrid fixade denna med lite hjälp)

7 Jag har fötts två gånger: först som en liten flicka en anmärkningsvärt smogfri januaridag i Detroit 1960, och sedan på nytt som tonårspojke i en operationssal inte långt från Petoskey i Michigan i augusti 1974. (Ska jag vara helt ärlig så misstänkte jag att Snowflake skulle klara den för vi har pratat om den, i samband med hennes ”färgfotograferingar”, och det gjorde hon.)

8 Jag har alltid tyckt om ormar, i synnerhet de giftiga arterna, men det var på grund av Fulvia Melissa som jag började besöka det kommunala serumterapiinstitutet. (Sydamerikansk deckarförfattare som kanske hamnar på Vixxtorias hundralista över kvinnliga deckare)

9 Det är knappast någon tillfällighet att inte ett enda av Jordens språk har myntat uttrycket ”vacker som en flygplats”. (Snowflake fixade författaren och Vixxtoria lade till titeln)

10 Matilda Goodnight tog ett steg tillbaka, betraktade sitt senaste konstverk och insåg att av alla de brott hon begått under sina trettiofyra levnadsår var hennes väggmålning av van Goghs solrosor i Clarissa Donnellys matsal det som skulle sända henne till helvetet. (Det var den meningen som fick mig att köpa boken!) (Chick lit och citerad på min blogg)

22 kommentarer »

  1. 7:an är Middlesex av Jeffrey Eugenides!

    2:an låter som Garcia Marquez, men jag kan inte säga vilken…

    9:an är Douglas Adams, har jag nyss lärt mig hos nån annan bokbloggare, men minns inte vilken av böckerna. 😉

    Kommentar av snowflake — augusti 14, 2010 @ 18:42 | Svara

    • Rätt på sjuan. Tvåan delar kön och kontinent med G M. Nian är praktiskt taget rätt, innehåller en dryck i titeln. 🙂

      Kommentar av klotho — augusti 14, 2010 @ 21:34 | Svara

  2. […] Och solen har sin gång, Textappeal, Glory box, Om böcker jag hunnit läsa, Ingrids boktankar, Klotho Uppdatering 2: Jag fetar de nummer där rätt svar har […]

    Pingback av Första meningen « snowflakes in rain — augusti 14, 2010 @ 18:44 | Svara

  3. Orm-citatet fascinerar men jag har ingen aning om vem som här upphovet- nummer 6 vet jag nu (men det är fusk så jag skriver inte ner det- jag googlade fram resultatet-) Jag har boken så jag borde ha kunnat… (dessutom tillhör den en av mina favoriter av denne författare…)

    Kommentar av Ingrid — augusti 15, 2010 @ 11:35 | Svara

    • Det gäller att associera rätt. Googlande är ju fusk förstås, men blir det ingen annan som tar det så skriv det. 🙂

      Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 13:52 | Svara

  4. Jag måste vara partiellt blind, för jag såg aldrig dina meningar igår, fast jag läste och kommenterade både krukväxter och utkast 😀

    Nian kan jag här (igen, eftersom jag just löste den nån annanstans) och det är tedags för dystra själar av Adams.

    För övrigt känner jag så väl igen nummer tre, men det var tydligen inte doktor glas, så nu måste jag grunna lite mer. Återkommer!

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 15, 2010 @ 12:46 | Svara

    • Nix, inte Doktor Glas men jag tror du läst boken och att vi t o m pratat om den…men jag ska inte svära på det.

      Tedags är helt rätt.

      Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 13:51 | Svara

    • Jag har kommit på det. Det slog ner som en hammare! Burmans Den tionde sånggudinnan är det ju – en av de bästa böckerna som skrivits på svenska!

      Inte så dum association till Dr Glas tycker jag själv 🙂

      Kommentar av Vixxtoria — augusti 15, 2010 @ 14:07 | Svara

      • Helt rätt! Och en bra association. 🙂

        Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 14:07

  5. Ettan är ju ”Neverwhere” av Neil Gaiman. Och trean känner jag igen som tusan, måste tänka lite mer på den bara… 🙂

    Kommentar av bokstävlarna — augusti 15, 2010 @ 12:54 | Svara

  6. Och med lite ledtrådar går det lite bättre. Sexan måste vara Eyvind Johnsson, men vilken bok det är vet jag inte.

    Tvåan borde handla om nån som är blind, men vem har skrivit… hm…

    Fyran borde jag väl kunna, men kommer inte på någon just nu. Tänker vidare!

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 15, 2010 @ 14:09 | Svara

    • Du är på god väg med sexan. Du kan kolla min kommentar till Snow så får du en ledtråd till gällande tvåan 🙂

      Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 14:13 | Svara

  7. Hans Nådes tid är boken av Eyvind J. En tjock tegelsten om Karl den store- och en av mina favoriter (som jag inte lyckades gissa utan fusk). Mitt svar är alltså inte ”äkta”. Kom det ihåg.

    Kommentar av Ingrid — augusti 15, 2010 @ 14:22 | Svara

  8. Fyran är då Birgitta Stenberg, men vilken bok?

    Femman är Rudyard Kipling. Honom har jag släpat omkring i sommar men inte hunnit läsa. Det är ingen av de två jag hittar här hemma (börjar ledsna på färgsorteringen) så jag har ingen titel.
    I gengäld bjussar jag på dikten:

    ”I keep six honest serving men
    They taught me all I knew
    I call them What and Where and When
    And How and Why and Who”

    Kommentar av snowflake — augusti 15, 2010 @ 16:36 | Svara

    • Stenberg är rätt, den första av en trilogi. 🙂

      Kipling är också rätt, och boken är väl inte hans mest kända. Jag läste den som barn/tonåring och tyckte den var otroligt häftig. Har alltid upplevt den boken som ”amerikansk”, vet inte om Kipling försöker vara vass men jag tycker snarare han förstärker idén om ”the self-made-man” och hans veka ranka även om boken handlar om hur deras son fostras till man.

      Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 17:55 | Svara

  9. Jag har googlat fram åttan, och den är på min lista, men även om jag inte tycker det är fusk att googla, så tycker jag det är fusk att gissa på böcker som man inte läst. Men om ingen annan svarar så kan jag komma med svaret så småningom.

    Framsidan på boken verkar ha en riktigt äcklig grön orm i alla fall.

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 15, 2010 @ 16:42 | Svara

    • Japp, det har min upplaga. 🙂

      Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 17:56 | Svara

  10. Det är i alla fall inte Tusenbröderna av STenberg, för det är den enda jag har hemma 😦

    Kommentar av Vixxtoria — augusti 15, 2010 @ 16:57 | Svara

    • Nix, det är det inte. Mitt ex är gammalt slitet pocketexemplar som t o m är signerat av författarinnan.

      Kommentar av klotho — augusti 15, 2010 @ 17:57 | Svara

  11. Nummer fem är Rudyard Kiplings Havets hjältar. Den här gången fuskade jag inte. 🙂 Ser att Snowflake hann före med författaren- Havets hjältar har jag i min bokhylla – tror att den fanns som Illustrerad klassiker också en gång i tiden.

    Kommentar av Ingrid — augusti 16, 2010 @ 10:19 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.