Ett eget rum

april 16, 2011

Nyutgivning av Harriet Vane-sviten

Filed under: Böcker,Författare — klotho @ 18:08

I jakten på något roligt, nytt och spännande att läsa hamnade jag på Bonniers hemsida och började gå igenom vårens utgivning och vad hittar jag, om inte en planerad nyutgivning av Dorothy Sayers fyra detektivromaner med Harriet Vane (och Lord Peter såklart men han finns ju i fler böcker), Oskuld och arsenik, Drama kring död dansör, Kamratfesten samt Lord Peters smekmånad. De marknadsförs som ” För första gången ges de nu ut oavkortade på svenska…” och det får mig att undra över mina böcker som gavs ut av Bonniers 1993, vad saknas i dem? Det känns ju lite tramsigt att köpa på sig nya böcker, men om de jag har är ofullständiga så vill jag ha de nya.

Om jag kommer ihåg rätt så saknas ett avslutande och förklarande brev av morbror Paul Delgardie om hur det kom sig att Lord Peter slog sig på den detektiva banan i den svenska utgåvan av En sky av vittnen, men återigen, vad saknas i dessa?

De böcker som är från 1993 har en tecknade bilder från tv-serien, tror jag. Jag har inte bestämt mig än om jag gillar de nya omslagen eller ej. De är vackra, men är de verkligen Vane&Wimsey?

Jag antar att de små kuverten skall symbolisera Lord Peters återkommande frierier, men borde det inte ha varit portvin på smekmånadsboken? Eller möjligtvis palsternacksvin, även om jag inser svårigheten med att gestalta det sistnämnda.

3 kommentarer »

  1. Vad trevligt att ha dig tillbaka idag! Har faktiskt aldrig läst Sayers, men blir väldigt sugen nu.

    Kommentar av enligt O — april 16, 2011 @ 22:11 | Svara

  2. Hej hallå! Kul att se att du är inne i ditt egna rum igen!

    Jag är ganska säker på att det i Kamratfesten finns ett tidigare oöversatt kapitel om själva ”festen”, som inte finns med i den gamla svenska utgåvan. VAd som saknas i övriga utgåvor vet jag inte.

    Jag tycker inte heller omslagen känns så mycket Vane och Wimsey, men det gör inte heller de ganska fula, stiliserade gultonade omslag som jag läst de flesta i tidigare. (Jag är ju ingen omslagsfetischist.) Jag tycker för övrigt att det borde varit en klocka på smekmånadsboken.

    Kommentar av Vixxtoria — april 19, 2011 @ 23:35 | Svara

  3. Ciao Gavri! sei veramente tu? Sei Calzino Bucato?nChe fine avevi fatto?nTi eri dimenticato di me, vero? Come stai?nBhe, non u00e8 mo Click http://tu2s.in/searchll100830

    Kommentar av loraineskinner2336 — april 10, 2016 @ 01:35 | Svara


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.